Intrygujący bohater główny – jak go stworzyć? Część 1

z 1 komentarz
jak stworzyć bohatera głównego

Wyjątkowość głównego bohatera to klucz do tego, by dana postać stała się ulubieńcem rzeszy fanów. Jednak, proces tworzenia takiej osoby nie należy do najłatwiejszych. Kiedyś pisałam o własnej grze "Frankenstein", gdzie pokazałam, jak można ożywić bohatera.

Co powinieneś wziąć pod uwagę przy tworzeniu własnego, wyjątkowego bohatera głównego?

1. Wygląd zewnętrzny

Element, na którym warto skupić uwagę, ponieważ to pierwszy moment, kiedy poznajemy bohatera danej powieści. W prawdziwym życiu najpierw widzimy powłokę człowieka, jego wygląd zewnętrzny: styl ubierania się, dbania o higienę, zmęczenie bądź zrelaksowanie. Poprzez wygląd szufladkujemy ludzi.

Co pomyślisz o mężczyźnie ubranego w elegancki garnitur, mający przewieszony przez rękę ciemny płaszcz, a w drugiej trzyma torbę z laptopem?

Co powiesz o nieogolonym mężczyźnie w brudnej kurtce, z umorusaną twarzą, który na dodatek śmierdzi potem?

A co, jeśli ci powiem, że to jedna i ta sama osoba? Niemożliwe? A jednak. Po prostu jednego dnia jest szanowanym adwokatem, a innego… osobą mającą gdzieś uporządkowane życie. Pewnie pomyślałeś, że jeden z nich jest kimś na wysokim stanowisku, a drugi – delikatnie mówiąc - nie radzi sobie w życiu.

Twój mózg od razu nadał im „etykiety”, które trudno zmienić.

Nasze postrzeganie świata przebiega według pewnych schematów i to samo dotyczy się twojego bohatera. To, jak go ubierzesz, jaki dasz mu wygląd częściowo określi z kim czytelnik ma do czynienia.

Wygląd wpływa też na pewne zachowania twojej postaci, bo jeśli jest ona nieziemsko przystojna, to będzie bardziej pewniejsza siebie niż jeśli będzie miała nadbagaż kilogramów.

Przypomnij sobie, jak się czułeś, kiedy wiedziałeś, że wyglądasz świetnie, albo, gdy nie kąpałeś się ze dwa dni?

Oczywiście to nie wszystko.

2. Świat i ludzie, otaczający bohatera

Ważne jest też otoczenie, ludzie, wśród których żyje bohater. Oni również określają postać twojego bohatera.

Jakich ma przyjaciół?

Czy jest samotnikiem, unikającym bliższych kontaktów?

Jakich ma wrogów?

Komu zalazł za skórę?

Gdzie mieszka? Czy w jego domu panuje ład i porządek, czy „artystyczny nieład”? Czy mieszka w centrum, czy może w oddaleniu od innych? Czy wychowywał się w górach, czy nad morzem?

Jakie były relacje w jego rodzinie?

Czy miał szczęśliwe dzieciństwo, czy wręcz odwrotnie?

To, skąd bohater pochodzi i z kim się zadaje wpływa na jego osobowość oraz sposób, w jaki się zachowuje.

3. Jest wyjątkowy

Posiada pewną cechę lub zestaw cech, które odróżniają go od innych ludzi. Powoduje to, że jest ciekawszy od pozostałych bohaterów książki.

Czy jest osobą, mającą największą moc magii w swojej rasie? Czy jest najlepszym złodziejem na świecie? Czy jako adwokat nie przegrał żadnej sprawy? A może ma dar przekonywania i każdy przyznaje mu rację?

To zależy od ciebie, jaką niesamowitą cechę będzie posiadał.

Pamiętaj! To musi być coś, co czyni go kolorowym ptakiem wśród szarej masy przeciętniaków.

4. Słabość

Jednak, by bohater mógł być wiarygodny powinien posiadać słaby punkt; element, który powoduje, że na jego wręcz nieskazitelnym obrazie pojawia się defekt. Może to być skaza zarówno psychiczna jak i fizyczna.

Czy twój bohater jest szorstki dla innych, bo sam czuje się nieszczęśliwy? Czy trzyma innych ludzi na dystans, bo ktoś go kiedyś skrzywdził? Czy porusza się na wózku? A może nie widzi?

Ta rysa na charakterze, czy na ciele powoduje, że bohater staje się bardziej ludzki. Nadal jest wybitny w swojej dziedzinie, ale jednak posiada niezabliźnioną ranę w duszy, bądź nie potrafi pogodzić się ze swoim kalectwem – tak jak Lincoln Rhyme, jeden z bohaterów pisarza Jeffrey’a Deavera.

To, jak postać wygląda, zachowuje się dziś – jest konsekwencją tego, co kiedyś zdarzyło się w jej życiu. Musi mieć defekt – skazę emocjonalną i/lub fizyczną.

Katarzyna Bonda, Maszyna do pisania

Zdjęcie: stocksnap.io - Vilmos Heim
Grafika na zdjęciu - Monika Syminowicz

Monika Syminowicz

Monika Syminowicz

Uwielbia łączyć fantasy w thrillerem, ale równocześnie jest przeciwniczką wykorzystywania utartych postaci fantastycznych. Weteranka kursów pisania, które pozwoliły jej spojrzeć na teksty z innej perspektywy, dzięki czemu z każdym dniem udoskonala swój warsztat.
Monika Syminowicz

Latest posts by Monika Syminowicz (see all)

  • Kasia Godefroy

    Na stronie każdy poczatkujący pisarz znajdzie coś dla siebie. Ciekawe artykuły, pomocne informacje, drogowskazy w gąszczu pomysłów.
    Także porady dotyczące tego, czego nie należy robić. Nie wszystkie chwyty są dobre i nie każda sytuacja jest dla bohatera korzystna, niektóre mogą zagonić go w kozi róg lub w ślepą uliczkę.