Jak poprawnie napisać dialog? Część 1

z 16 komentarzy

jak poprawnie napisać dialog

Na blogu poruszamy wiele kwestii związanych z pisaniem. Omówiłyśmy bohatera głównego, sporo wypowiedziałyśmy się na temat korekty, jak również planowania powieści i motywacji do pisania. Niestety dialog potraktowałyśmy po macoszemu, dlatego trzeba zmierzyć się i z tym zagadnieniem.

Dialog w fabule

Dialog w książce, czy w opowiadaniu nie będzie wyglądał, jak typowa rozmowa pomiędzy ludźmi. Zazwyczaj nie stosuje się przerywników w postaci: eee, yyy, a nawet jeśli, to w znikomym procencie.

Dlaczego?

Rozmowa pomiędzy bohaterami powinna popchnąć fabułę do przodu. Dialog nie może być wprowadzony tylko po to, aby był. Jeśli wymiana zdań pomiędzy postaciami niczego nie wnosi do fabuły trzeba go wyrzucić, by nie zaśmiecać historii?

Jak zapisywać dialog?

Z problemem zapisywania dialogu spotkałyśmy się nie raz. Zarówno ja, jak i Alicja na początku drogi z pisaniem również popełniałyśmy błędy w zapisie dialogu.

Jak powinien wyglądać dialog?

1. Każdą wypowiedź bohatera zaczyna się od nowego wiersza z wcięciem akapitowym. Na początku każdej kwestii umieszcza się myślnik.

– Czy ona miała broń?
– Widziałeś jakiś pistolet?
– Tak.
– Zatem przypuszczam, że miała.

 

Jeffery Deaver, Łzy diabła

Przez to, że kolejna wypowiedź znajduje się w nowym wierszu, czytelnik domyśla się, że pierwszą i trzecią wypowiedź mówi pierwszy rozmówca, a pozostałe dwie drugi rozmówca, nawet jeśli po myślnikach nie określisz, kto, do kogo się zwraca.

2. Jeśli po wypowiedzi ma się pojawić czasownik związany z kwestią mówioną (szepnął, krzyknął, mruknął, powiedział, zapytał itp.) to po myślniku zawsze piszemy go małą literą.

– Nie idzie pani spać? – zapytał David, wycierając swoje naczynie.
– Słucham? – odpowiedziała, potrząsając lekko głową.

 

Franck Thilliez, Las cieni

3. Kiedy w narracji, dotyczącego dialogu ma pojawić się imię danego bohatera to stoi ono zawsze po czasowniku.

– Dziś rano chyba znów kulałeś – zauważył Lorlen.
– To przez zimno – odparł Dannyl.

 

Trudi Canavan, Gildia Magów

4. Jeśli narracja nie odnosi się do wypowiedzi bohatera, wtedy trzeba postawić kropkę, a po myślniku rozpocząć zdanie wielką literą.

– Cześć, Linds. – Wstała, by mnie uściskać.
– Cześć, Cindy. – Odwzajemniła uścisk może ciut za mocno.

 

James Patterson, Maxine Paetro, Dziewiąty wyrok

5. Jednak, kiedy chcesz zawrzeć w narracji imię bohatera to musi ono poprzedzać czasownik.

– Tak jak podejrzewałam. – Midge popukała palcem w papier. – Dzielenie przez zero.
– Zatem wszystko jest w porządku? – Brinkerhoff uniósł brwi.

 

Dan Brown, Cyfrowa twierdza

6. A co ze znakiem zapytania i wykrzyknikiem? Jeśli pojawiają się one w wypowiedzi, a narracja dotyczy wypowiedzi to znaki te nie wymuszają wielkiej litery.

– Jak poszło? – spytał cicho Gol, kiedy Cery podszedł do niego.

– Zgodnie z przewidywaniami – odparł Cery. – Jeśli nie liczyć…

– Jeśli nie liczyć? – powtórzył Gol, ponieważ Cery nie dokończył.

 

Trudi Canavan, Misja Ambasadora

7. Natomiast, jeśli postawisz kropkę po wypowiedzi narratora spowodujesz, że dalszy tekst musi zacząć wielką literą – obojętnie, czy jest to narracja, czy dalszy zapis dialogu.

– Z tym jest problem – przyznał Cage. – Są święta. Do miasta przyjechały tysiące ludzi. Ochraniamy przyjęcia dyplomatyczne i rządowe.

 

Jeffery Deaver, Łzy diabła

 

– Właśnie mam zamiar wejść do środka – odpowiedziała, naciskając klamkę. Drzwi były zamknięte na klucz. Odwróciła się do Margaret.

 

Jeffery Deaver, Puste krzesło

Myślę, że na dziś siedem zasad zapisywania dialogu wystarczy. Czy któraś opisywanych przeze mnie metod cię zaskoczyła?

Zdjęcie: pixabay.com - AnnieSpratt

 

Monika Syminowicz

Monika Syminowicz

Uwielbia łączyć fantasy w thrillerem, ale równocześnie jest przeciwniczką wykorzystywania utartych postaci fantastycznych. Weteranka kursów pisania, które pozwoliły jej spojrzeć na teksty z innej perspektywy, dzięki czemu z każdym dniem udoskonala swój warsztat.
Monika Syminowicz

Latest posts by Monika Syminowicz (see all)