Konsekwencja cz.3

z Brak komentarzy

Ostatnia część dotycząca konsekwencji w tekście oraz tego, jak zmniejszyć rażące nielogiczności.

Ostatnio pisałam o byciu konsekwentnym w kreowaniu postaci, tworzeniu relacji pomiędzy bohaterami oraz prowadzeniu narracji. Dzisiaj zapraszam na ciąg dalszy.

Bądź konsekwentny w udzielaniu informacji

Obowiązują tu dwie proste zasady.

Pierwsza - nie wszystko na raz.

Kiedyś spotkałam się ze świetną książką. Pierwszy tom bomba, drugi, trochę gorszy, ale autorka nadal trzymała poziom, jednak trzeci porażka. Dlaczego? Bo pisarka próbowała wyjaśnić wszelkie nieścisłości pod koniec trzeciej części, a co gorsza w ostatnim rozdziale. Przez to powstało wiele nielogiczności oraz pójścia na skróty - oczekiwałam więcej po tak dobrze zapowiadającej się powieści.

Druga - przemycaj ważne informacje, niby przypadkiem.

Możesz posłużyć się dialogiem, monologiem, opisem lub przemyśleniami. Czytelnik będzie ci wdzięczny jeśli podczas zdawałoby się zwykłego opisu dowie się istotnej informacji o bohaterze. Jeśli np. emerytowany Adam przygląda się niewielkiemu wzgórzu oraz miasteczku za nim, możesz je po prostu opisać, lub też dodać przykładowo takie zdanie: Tamtego dnia, gdy odwiedził ciche miasteczko po raz ostatni, umarła w nim wszelka nadzieja.

Dzięki temu w czytelniku powstaje pytanie: nadzieja, na co? A przecież chodzi ci właśnie o zaciekawienie czytelnika oraz przyciągnięcie jego uwagi.

To ty jako autor masz wybór, czy opiszesz otoczenie dla samego piękna opisu, czy nadasz mu wydźwięk emocjonalny. Pamiętaj, że nie każdy opis musi w sobie zawierać taką informację, jednak każdy musi coś wnosić do powieści, a informowanie czytelnika jest niezwykle ważne.

Bądź konsekwentny w prowadzeniu akcji

Znaczy to ni mniej, ni więcej odpowiednie wprowadzanie właściwych działań w jak najlepszym dla nich czasie. Pamiętaj o zasadzie bodziec - reakcja. Jedne bodźce wywołują określone reakcje, a drugie zupełnie inne.

Jeżeli zakochany mężczyzna daje kobiecie różę, wybranka najprawdopodobniej się z tego ucieszy, ponieważ dostawanie czegoś zawsze budzi w nas miłe uczucia. Jeżeli natomiast przestępca, mimo ostrzeżenia, wyjmie broń, policjant najpewniej go postrzeli. Ale jeśli ten sam przestępca przystawi pistolet do czoła zakładnika, policjant będzie musiał ustąpić, ponieważ zaszły inne okoliczności.

Na powieść składa się ciąg reakcji, następujących nieustannie po sobie. Od ciebie zależy w jakiej sytuacji postawisz bohatera i jakim przeciwnościom przyjdzie mu stawić czoła. Jednak zawsze pamiętaj o zasadzie konsekwencji oraz wyzbycia się nielogiczności

Czytelnik z pewnością będzie ci za to wdzięczny.

Na koniec cytat, trochę na przekór, a może wcale nie tak bardzo? Jak sądzisz?

Konsekwencje naszych działań są zawsze tak złożone, tak różnorodne, czasem wręcz sprzeczne [...].

 

Joanne Kathleen Rowling
Harry Potter i więzień Azkabanu

 

Zobacz pozostałe wpisy:

 

 

Zdjęcie: unsplash.com - Damian Zaleski
Grafika na zdjęciu: Monika Syminowicz

Alicja Wlazło

Alicja Wlazło

Niepoprawna optymistka, dla której nie ma rzeczy niemożliwych. Nie poddaje w wątpliwość istnienia smoków; upiera się nawet, że w przeszłości udało się jej jednego oswoić. Fantastyka to jej żywioł. Nawiedza ją milion pomysłów na minutę i obawia się, że nie starczy jej życia na spisanie chociażby części.
Alicja Wlazło

Latest posts by Alicja Wlazło (see all)