Wiesz, jaki jest problem z niektórymi stronami autorskimi? Są trudne w odbiorze i kompletnie nie wiadomo, co można na nich znaleźć. Wiele z nich wyglądają jak typowe blogi, a opis autora pozostaje wiele do życzenia. Najczęściej wygląda tak: Jestem, jaki jestem. Witaj w moim świecie. Czy taka osoba może być brana na poważnie?
Jeśli czytasz ten artykuł, to wiem, że nie chcesz mieć typowej strony autorskiej, jakich jest pełno w sieci. Twoja ma się wyróżniać i chcę Ci w tym pomóc. Jednak pewne elementy są wspólne dla wszystkich stron i nie może ich zabraknąć.
Logo i przyjazne menu
Co znajduje się na górze w większości stron internetowych? Logo – zazwyczaj po lewej stronie – i menu – po prawej stronie. Dwa elementy, bez których nie możesz ruszyć ze stroną. Dlaczego? Po pierwsze logo podpowiada odbiorcy, gdzie się znajduje, a menu pozwala mu na poruszanie się po stronie, zwłaszcza do tych najważniejszych podstron jak blog, informacja o tym, kim jesteś czy też podstrona z formularzem kontaktowym.
Ogólna zasada jest taka, że im prostsze menu, tym lepsze. Na starej stronie Zostać Pisarzem nasze menu nie było łatwe w obsłudze przez użytkownika, bo nie dość, że było tam sporo informacji, to jeszcze niektóre elementy rozwijały się w podmenu. Teraz menu prowadzi do konkretnych stron i sądzę, że jest przyjaźniejsze niż poprzednie.
A co z logiem? Panuje taka sama zasada jak przy menu. Prostota przede wszystkim. Wiem, że niektóre firmy czy marki mają rozbudowane loga, ale im więcej zdobień, tym łatwiej rozproszysz swojego odbiorcę. Też im dłuższa nazwa, tym trudniejsze logo do zrobienia.
Strona główna
To strona, która reprezentuje Twoje miejsce w sieci. Wyobraź sobie, że to witryna prowadzonego przez Ciebie sklepu. Na pewno chciałbyś pochwalić się wszystkim, co masz do zaoferowania, ale wrzucanie wszystkiego na stronę główną nie jest dobrym pomysłem. Przypomnij sobie witryny sklepowe, kiedy chodzisz po galerii, a witryny sklepów, gdzie obiecują wszystkie rzeczy za 5 zł. Na pewno dostrzegasz różnicę. Pokaż to, co najważniejsze.
A co powinno się znaleźć zaraz na stronie, gdy wyświetla się użytkownikowi? Odpowiedź na to, gdzie się znajduje, co tu znajdzie i dla kogo to jest. Mówiłam już o celu i Twojej grupie odbiorców Twojej strony autorskiej. Wspominałam, że nad tym trzeba się dobrze zastanowić i nie robić tego na szybko. Wiesz, dlaczego do tego wracam? Bo to właśnie cel i grupa odbiorców znajdzie się we wstępnych słowach do Twojego odbiorcy.
Będzie Ci o wiele łatwiej napisać tzw. elevator pitch, który powie czytelnikowi, czy ta strona jest dla niego.
Nie wiesz jak się do tego zabrać? Wejdź na stronę główną Zostać Pisarzem i zobacz, jak my to zrobiłyśmy.
Kim jesteś?
Nigdy nie zapominaj o tym, by stworzyć swoje Bio, czyli opis samego siebie. Pewnie usłyszysz, że ta strona jest niepotrzebna, bo nikt nie czyta tego, co tam się znajduje. Myli się, w naszych statystykach ta strona znajduje się w pierwszej dziesiątce najczęściej odwiedzanych stron.
Strona o Tobie pokazuje Cię nie tylko z prywatnej, ale również “zawodowej” strony. Tutaj możesz pochwalić się swoimi dokonaniami pisarskimi, jak długo się tym zajmujesz, dlaczego to robisz.
Wiesz, dlaczego strona o Tobie działa? Ludzie chcą wiedzieć, kto za tym stoi. Zwyczajnie są ciekawi, więc nie chowaj się za logo i pokaż swoje zdjęcie, na którym się uśmiechasz i patrzysz wprost na czytelnika. To buduje nie tylko dobre pierwsze wrażenie, ale również więź między Tobą a czytelnikiem.
Strona kontaktowa
Strona kontaktowa to must have jakiejkolwiek strony internetowej. Nigdy nie wiesz, czy nie znajdzie się ktoś, kto chciałby się dowiedzieć coś więcej o Tobie i Twojej twórczości. A może po prostu potrzebuje porady od kogoś doświadczonego w pisaniu? Dlaczego masz zabrać komuś możliwość odpowiedzi na nurtujące pytanie?
Uwiarygadniasz też siebie samego. Komu bardziej ufasz? Osobie, która jest chętna na rozmowę, czy też człowiekowi, który unika jakichkolwiek odpowiedzi?
Potrzebujesz przykładu? Wystarczy wejść na stronę kontaktową i zobaczyć, jak my to zrobiłyśmy. Może masz jakieś pytania? Napisz do nas, z chęcią odpowiemy na nie.
Strona z Twoimi książkami/opowiadaniami
Masz opublikowane opowiadania? A może wydałeś już powieść i jest do kupienia? Podstrona z Twoją twórczością to idealne miejsce, żeby się nimi pochwalić. Jak odbiorca ma się dowiedzieć o Twoich historiach, jeśli ich nie pokazujesz? Reklamuj je, ile tylko wlezie, w końcu to Twoja strona, możesz na niej robić (prawie) wszystko.
Chciałbyś dowiedzieć się, jak to wygląda na innych stronach? Zerknij do naszej podstrony albo zobacz, jak to wygląda u Alicji lub u Małgorzaty Radtke.
Przyciski CTA – czyli call to action
Inaczej też wezwanie do działa. To wszystkie przyciski, które kierują odbiorcę do innych stron. To na nich wpisujesz Pobierz, Przeczytaj, Dołącz do mnie. Takie przyciski dostrzeżesz na Zostać Pisarzem w wielu miejscach. To są przyciski, które zachęcają do zajrzenia na blog, przeczytania naszych historii czy też do zapisania się do Pisarskiej Ekipy.
Zastanawiasz się, czym jest Pisarska Ekipa? Dołącz do newslettera i sam się przekonaj.
Czym jeszcze są przyciski CTA? Kierunkowskazami, które prowadzą czytelnika od jednego miejsca do drugiego. Ułatwiasz mu poruszanie się po stronie i pomagasz mu znaleźć to, czego szuka.
Responsywność
Kolejny must have jakiejkolwiek strony internetowej. Na pewno sam wiele razy przeglądałeś strony internetowe na smartfonie czy tablecie. Niektórzy korzystają z internetu tylko na urządzeniach przenośnych. Po prostu dzięki nimi ludzie mają dostęp do informacji 24h na dobę. Telefon jest cały czas na chodzie, komputer trzeba włączyć, a to już wymaga wysiłku.
Dlatego nie zapominaj o responsywności Twojej strony. Niestety, wciąż trafiam w miejsca, gdzie strona w ogóle nie jest przystosowana do urządzeń mobilnych. Wtedy uciekam z takiej strony, Twój odbiorca też ucieknie.
Statystyki Google
Oczywiście możesz ich nie podłączać do swojej strony, tylko wtedy nie dowiesz się, jak Twoi odbiorcy zachowują się na stronie. Ilu ich wchodzi, czy długo spędzają czas na stronie, z jakich najczęściej wychodzą, skąd do Ciebie przychodzą. Statystyki Google ułatwiają Ci pracę nad stroną. Pozwalają też zrozumieć Twoich odbiorców i tego, co poszukują na stronie.
Nawet nie wiesz, ile tematów na artykuły znalazłyśmy właśnie poprzez wpisywanie przez ludzi zapytań do wyszukiwarki. Wtedy wiedziałyśmy, że artykułu o tym temacie brakuje na stronie.
Certyfikat SSL
Kojarzysz te wszystkie kłódki przy adresach stron internetowych? To właśnie jest certyfikat SSL. Zabezpiecza Twoją stronę przed próbą wyłudzenia danych Twoich odbiorców i jednocześnie powiadamia czytelników, że Twoja strona jest bezpieczna. Nie chcesz podpinać certyfikatu? Oczywiście, że możesz tak zrobić, ale wtedy na Twoją stronę wejdzie bardzo mało osób lub w ogóle. Google banuje takie strony i ostrzega użytkowników, że strona może być niebezpieczna. Na pewno wiesz, co Twój potencjalny odbiorca zrobi? Ucieknie!
Czy certyfikat jest drogi? Wiem, że na Bloggerze bez problemu dostaniesz darmowy certyfikat SSL, większość hostingów również oferuje darmowe rozwiązania.
Ikony do mediów społecznościowych
Stworzyłeś fanpage na Facebooku, masz profil na Instagramie, a może korzystasz z Twittera? Daj linki do swoich miejsc w mediach społecznościowych. Jeśli ktoś będzie zainteresowany tym, co masz do przekazania, to na pewno Cię zaobserwuje przynajmniej na jednym z nich. Nikomu nie chce się wchodzić codziennie na stronę i sprawdzać, czy pojawiło się na niej coś nowego. Co innego, jeśli dostrzeże na tablicy, że opublikowałeś nowy artykuł albo kolejną część opowiadania. Wtedy pozostaje mu tylko kliknąć link i przejść do strony.
A tak przy okazji, jeśli jeszcze nie obserwujesz nas w mediach społecznościowych, to zapraszamy na fanpage, konto na Instagramie lub profil na Pintereście.
Trochę tych rzeczy jest, prawda? To i tak wierzchołek góry lodowej, ale bez nich nie możesz ruszyć, jeśli chcesz wyróżnić się pośród innych stron autorskich.
Znałeś te wszystkie elementy, czy których z nich jest dla Ciebie nowością?
Uwielbiam łączyć fantasy z thrillerem, ale równocześnie jestem przeciwniczką wykorzystywania utartych postaci fantastycznych. Oprócz pisania powieści i opowiadań działam jako Menadżerka Kreatywności, pisząc teksty na strony internetowe oraz tworząc strony internetowe oparte na WordPressie.